Uprzejmie informujemy, że z dniem 08.03.2024 r. SP7 Łowicz posiada nowy adres e-mail: sekretariat@sp7lowicz.pl. Prosimy o aktualizację naszego adresu w Państwa skrzynce kontaktowej.
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Profilaktyka logopedyczna

Profilaktyka logopedyczna (według E.Skorek) to kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci od najwcześniejszego okresu ich życia oraz dbanie o właściwą stymulację w początkach rozwoju mowy, tak by nie dopuścić do jakichkolwiek zaburzeń w jej rozwoju.  

Czas, w którym dziecko nabywa dojrzałości szkolnej jest kluczowym momentem, w którym ma szansę rozwinąć się prawidłowa wymowa. Dziecko w wieku ok. 7 lat, w chwili osiągnięcia gotowości szkolnej, powinno mieć w pełni rozwiniętą wymowę. Prawidłowa wymowa rozumiana jest w logopedii bardzo szeroko. Oznacza ona, nie tylko to, że dziecko prawidłowo wymawia wszystkie głoski występujące w systemie fonologicznym języka polskiego, oznacza ona brak zniekształceń w wymowie głosek. Oznacza ona również dobrze uformowany system fonetyczno - fonologiczny oraz występowanie wszystkich kategorii gramatycznych oraz schematów składniowych.

 

Wskazówki i zalecenia dla rodziców:

– komentuj czynności wykonywane w obecności dziecka. Niech mowa towarzyszy spacerom, pracom domowym

– zamieniaj zdania niepoprawnie skonstruowane przez dziecko na zdania prawidłowe, pełne

– zwracaj uwagę, aby dziecko oddychało nosem

– nigdy przy dziecku nie omawiaj tego, że rozczarowuje cię swym brakiem sukcesów w opanowywaniu mowy. Dziecko zasmucone krytyką może stracić ochotę do aktywności słownej, przez co ograniczy okazję do treningu i opóźni swój rozwój językowy

– nie zawstydzaj i nie karz dziecka za wadliwą wymowę

– pamiętaj, że dziecko ma prawo do błędu, opanowuje ono zasady budowy gramatycznej języka powoli

– rysuj wraz z dzieckiem. Towarzyszyć temu powinien komentarz, nazywanie przedmiotów, postaci, zwierząt, rysowanych elementów itd.

– recytuj z dzieckiem proste wierszyki, śpiewajcie piosenki, mówcie dziecięce wyliczanki

– czytaj i opowiadaj dziecku bajki

– oglądaj i omawiaj z dzieckiem obrazki

– unikaj żądań typu: „powtórz ładniej”, „powiedz lepiej” i nie wywieraj presji na dziecku

– nie wymagaj od dziecka wymawiania głosek, których nie potrafi wymówić – przecież gdyby potrafiło to by je wymawiało. Naciski wywierane na dziecko będą miały negatywne skutki

– chwal dziecko za każdy przejaw aktywności werbalnej, dostrzegaj każde, nawet najmniejsze osiągnięcie nagradzając je pochwałą

– pamiętaj, że telewizja jest wrogiem komunikacji. Dzieci, które zbyt długo i często oglądają telewizję przestają przejawiać chęć porozumiewania się, bierne oglądanie nie rozwija języka, do tego niezbędna jest komunikacja, dialog

– wykonuj z dzieckiem zabawy buzi i języka, które wspomagają nabywanie prawidłowej wymowy

- bądź w stałym kontakcie z logopedą, aby uzyskać porady i wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.

Data dodania: 2024-06-01 21:57:03
Data edycji: 2024-06-01 21:58:18
Ilość wyświetleń: 248

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej